Persbericht 1 augustus 2017

Alles over de EDC-TRANSMISSIE; een nieuw type automatische versnellingsbak

Achter de naam Efficient Dual Clutch of EDC schuilt een van de meest hoogstaande zestrapsautomaten uit de auto-industrie. Niet alleen omdat hij betere prestaties dan traditionele automaten biedt – naast een lager brandstofverbruik en dus een lagere CO2-uitstoot – maar ook omdat hij beschikt over een acceleratievermogen dat niet onderdoet voor dat van een manuele versnellingsbak. Bovendien bezorgt de EDC je een veel beter rijcomfort.


Hoe werkt het?

De nieuwe EDC-versnellingsbak van Renault is een automaat. Er is dus geen koppeling aanwezig en schakelen gaat automatisch dankzij de ingebouwde calculator die de ideale versnelling selecteert. Zoals bij alle automatische versnellingsbakken gebeurt het schakelen ook hier ‘onder koppel’: de overdracht van het draaimoment tussen de motor en de wielen wordt niet onderbroken.

De EDC sluit dus perfect aan bij de traditionele automaten. Maar om het rendement en het brandstofverbruik te optimaliseren, koos Renault voor een EDC-transmissie met ‘droge’ dubbele koppeling. Zo blijft het energieverlies beperkt, in tegenstelling tot automaten die de dubbele koppeling combineren met natte remschijven (en dus een hydraulische pomp) en elektromechanische schakelaars gebruiken in plaats van hydraulische. De CO2-uitstoot daalt met ongeveer 10 % ten opzichte van een traditionele automaat en met 4 % in vergelijking met een versnellingsbak met ‘vochtige’ dubbele koppeling.

Een dubbele koppeling, wat zeg jij?


Hoewel de EDC onder de noemer ‘automatische versnellingsbak’ valt, bestaat dit systeem eigenlijk uit twee halve, parallel geplaatste traditionele versnellingsbakken en twee koppelingen:
De eerste koppeling is bedoeld voor de oneven versnellingen (1e, 3e en 5e).
De tweede koppeling is bedoeld voor de even versnellingen (2e, 4e en 6e) en het achteruitrijden.

Het drijfwerk bestaat uit vier assen: twee concentrische hoofdassen (elk verbonden met een koppeling) en twee secundaire assen. De synchronisatoren kiezen de ideale versnelling, net zoals bij een manuele versnellingsbak. De calculator stuurt de elektrische schakelaars aan, die op hun beurt de synchronisatoren en de koppelingen besturen.

Automatisch of zelf kiezen?

Wil je toch het commando overnemen? Ook dat kan met de EDC-automaat! Door middel van de ‘+/-’-stand op de versnellingspook schakel je namelijk eenvoudig over op de ‘manuele’ modus.

✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!