Klik hier om ons te bellen

Vragen en Stam Lease voorwaarden

Onderstaand een overzicht van de meest voorkomende vragen en antwoorden. Mocht het antwoord op uw vraag hier niet bij staan? Stuur dan een email naar

Over de lease overeenkomst

1. Wat als ik in werkelijkheid een afwijkend aantal kilometers per jaar rijd?

Uw lease-overeenkomst vermeldt het aantal vrije kilometers dat u jaarlijks maximaal met de lease-auto kunt rijden, zonder dat er een verrekening plaatsvindt. Tevens staat in uw overeenkomst vermeld wat de meerkilometerprijs bedraagt. Mocht u in een contractjaar meer dan het gestelde maximale aantal vrije kilometers hebben gereden, dan worden deze meer gereden kilometers als volgt met u verrekend: aantal meerkilometers x meerkilometerprijs. Voorbeeld: uw lease-overeenkomst is gebaseerd op 10.000 vrije kilometers per jaar en € 0,069 per meerkilometer. In werkelijkheid heeft u in een jaar 12.000 kilometers gereden. Dan wordt eenmalig over het betreffende jaar het volgende met u verrekend: 2.000 meerkilometers x 0,069 meerkilometerprijs = € 138,-. De verrekening van meer gereden kilometers is voor u dus volledig transparant. Om er voor te zorgen dat u door het jaar heen zo veel mogelijk aansluiting houdt tussen het aantal jaarlijkse vrije kilometers en uw werkelijke jaarkilometrage, zal bij een afwijking van meer dan 25% de lease-overeenkomst worden aangepast (en daarmee ook de leaseprijs) aan een hoger aantal vrije kilometers per jaar. Zo voorkomt u bijbetaling aan het einde van een jaar.

2. Wie mogen er in de lease-auto rijden?

Het is toegestaan om naast uzelf ook uw inwonende familieleden in de auto te laten rijden, mits zij uiteraard wettelijk rijbevoegd zijn. Het is niet toegestaan de auto aan derden in gebruik te geven, de auto te verhuren, als taxi te gebruiken dan wel commercieel te exploiteren of deel te laten nemen aan auto-deelprogramma’s/carsharing.

3. Blijft de leaseprijs de gehele contractperiode gelijk?

Ervan uitgaande dat de lease-overeenkomst inhoudelijk gelijk blijft, blijft uw leaseprijs ook gelijk, op een jaarlijkse indexering van 1,5% na. Als de inhoud van de lease-overeenkomst wijzigt (bijvoorbeeld looptijd of aantal vrije kilometers) of indien de overheid wijzigingen doorvoert
(bijvoorbeeld btw percentage of motorrijtuigenbelasting) dan wordt de leaseprijs hier één op één op aangepast.

4. Hoe verlopen de betalingen?

De bedragen die u conform de lease-overeenkomst verschuldigd bent, worden middels automatische incasso met u verrekend rond de 1ste van iedere maand. De leaseprijs bent u maandelijks vooraf verschuldigd.
Uitzondering op de automatische incasso zijn:

5. Kan ik de overeenkomst eerder beëindigen?

De leaseprijs is gebaseerd op de in de overeenkomst vermelde looptijd (de contractuele looptijd). Het is belangrijk dat u vooraf goed nadenkt over het aangaan van een lease-overeenkomst, de contractuele looptijd en de toekomstige financiële verplichting die er aan vast hangt. Als uw financiële draagkracht in de toekomst minder wordt (omdat u bijvoorbeeld uw baan verliest) blijft het betalen van de maandelijkse leaseprijs bestaan. Het is evenwel mogelijk dat u de lease-overeenkomst eerder wilt beëindigen. In dat geval betaalt u over de nog resterende periode 35% van de overeengekomen leaseprijs. Voorbeeld: uw lease-overeenkomst heeft een contractuele looptijd van 48 maanden en uw leaseprijs bedraagt € 225,- per maand. Na 36 maanden wenst u de lease-overeenkomst te beëindigen. De voortijdige beëindiging kost dan: 12 (resterende maanden) x € 78,75 (35% van € 225,-) = € 945,-. Opmerking: eventuele méér-kilometers en nog niet door u gemelde schades op de auto worden separaat in rekening
gebracht.

6. Ik heb een borg gestort; wanneer ontvang ik deze weer retour?

Nadat uw lease-overeenkomst is geëindigd en u volledig aan uw betalingsverplichtingen heeft voldaan, ontvangt u de borg uiterlijk binnen één maand van ons retour.

Tijdens gebruik van de auto

1. Wat moet ik doen bij een stranding (technisch of bij schade)?

Als u onderweg pech heeft met de auto, er rode lampjes gaan branden (direct stoppen!) of als u schade heeft gereden, vragen wij u direct contact op te nemen met de Stam 24/7 Internationale Hulpdienst (0031-(0)33 754 8099). Zij bieden u zowel in Nederland als in het buitenland de eerste hulpcoördinatie. Het is belangrijk dat u direct contact opneemt met de Hulpdienst van Stam Lease en niet direct met uw merkenservice. Is de auto nog rijdbaar en is contact mogelijk tijdens kantooruren, dan kunt u in plaats van de 24/7 Hulpdienst direct contact opnemen met Stam Lease (033 - 754 80 00). Als u Stam Lease (of onze Hulpdienst) direct inschakelt, bent u er zeker van dat alles goed wordt gecoördineerd en verloopt volgens de gestelde voorwaarden. Indien u bij een stranding zelf zaken gaat regelen zonder vooraf afstemming of toestemming van Stam Lease, loopt u het risico dat ontstane kosten niet worden vergoed. Wij raden u dus aan vooraf altijd met ons te overleggen.

2. Vallen alle onderhoudskosten, technische reparatiekosten en schadekosten onder de lease-overeenkomst?

Ja, deze kosten vallen onder de lease-overeenkomst, mits u zich houdt aan de wettelijke voorschriften en de richtlijnen van de importeur (zoals het beurtenschema). Wij gaan er wel vanuit dat u het voertuig deskundig gebruikt en alléén waarvoor het normaliter bedoeld is en u geen verwijtbare schadelijke handelingen verricht, zoals het tanken van verkeerde brandstof. Mocht u met de auto in het buitenland stranden, ook dan vallen de reparatiekosten onder de lease-overeenkomst. Mocht reparatie in Nederland noodzakelijk zijn, dan vallen ook de terughaalkosten van de auto én van de bestuurder/inzittenden onder de lease-overeenkomst. Of u recht heeft op vervangend vervoer, gebruik van winterbanden en wat de hoogte van
uw eigen risico is bij een niet verhaalbare schade, hangt af van de keuzes die u hierin heeft gemaakt. Deze staan vermeld in uw lease-overeenkomst.

3. Welke kosten vallen nimmer onder de lease-overeenkomst?

Kosten voor brandstof, wassen/poetsen, bijbestellen van sleutel(s), tol, ruitenwisservloeistof/ antivries, stalling, bekeuringen en dergelijke komen voor uw eigen rekening.

4. Hoe werkt het gebruik van winterbanden?

Het gebruik van winterbanden maakt niet standaard onderdeel uit van de lease-overeenkomst. Daar kunt u echter wel voor kiezen. Het komt tenslotte uw veiligheid ten goede! Als u kiest voor winterbanden, wordt de investering van de door u bij de Stam Dealer uitgekozen winterbanden eenmalig opgenomen in de leaseprijs (als accessoire) en wordt automatisch de dienstverlening “wisselen en tussentijdse opslag bij de dealer” voor u toegevoegd. Zo hoeft u zelf de wisseling niet uit te voeren en de banden thuis niet op te slaan. Alles rondom het gebruik van winterbanden is voor u geregeld.

5. Waar kan ik terecht voor onderhoud en reparatie van de auto?

Voor het onderhoud (zoals beurten), technische reparaties en het vervangen van banden kunt u bij ieder Stam dealerbedrijf terecht. De Stam dealer en Stam Lease hebben vervolgens afstemming met elkaar zodat u maximaal wordt ontzorgt. Gezien de hoeveelheid vestigingen en de regionale spreiding is er altijd wel een Stam vestiging bij u in de buurt. U kunt de vestigingen terugvinden op www.stamrenault.nl of in het berijdersboekje welke u in de auto vindt.

6. Waar en waarvoor ben ik verzekerd?

In uw lease-overeenkomst is zowel de Wettelijke Aansprakelijkheid (schade aan derden) als Casco Schade (schade aan de lease-auto) verzekerd.
De verzekering is van toepassing in alle landen die op de groene kaart worden vermeld. Staat uw bestemming niet op de kaart, neemt u dan contact met ons op. Wij kunnen dan aangeven of u met de lease-auto toch naar de door u gewenste bestemming kunt. Bent u de groene kaart kwijt, ook dan helpen we u graag aan een nieuw exemplaar.

7. Wanneer heb ik een eigen risico?

U heeft alléén te maken met een eigen risico indien u schade heeft aan uw lease-auto die niet verhaalbaar is op een tegenpartij of indien u schuldschade heeft veroorzaakt bij derden. Is de schade wel verhaalbaar op de tegenpartij, dan heeft u dus géén eigen risico. De hoogte van uw eigen risico staat vermeld op de lease-overeenkomst.

8. Wat is het verschil tussen het “standaard eigen risico” en de optie “gestaffeld eigen risico”?

Als u te maken krijgt met een eigen risico hangt het te betalen bedrag af van hetgeen u gekozen heeft. Uw keuze staat vermeld op uw lease-overeenkomst. Standaard geldt per eigen risico een gelijkblijvend vast bedrag. Heeft u echter gekozen voor een gestaffeld eigen risico, dan geldt gedurende de contractduur van uw overeenkomst een oplopend eigen risicobedrag. Voor het eerste eigen risico binnen de gebruiksperiode betaalt u het laagst genoemde bedrag, vervolgens voor het tweede eigen risico het hogere bedrag en voor het derde eigen risico en daarna geldt het hoogst genoemde bedrag.

9. Ontvang ik bij beëindiging van de lease-overeenkomst een schade(vrij)verklaring?

Bij beëindiging van de lease-overeenkomst ontvangt u van ons een overzicht van de periode dat u met de lease-auto heeft gereden met vermelding van eventuele schades. Mocht u de gehele periode schadevrij hebben gereden, dan staat dat op deze verklaring vermeld.

10. Waar kan ik terecht voor schadereparatie aan de auto?

Voor het repareren van schade aan uw auto kunt u terecht bij ieder Stam schade-herstelbedrijf dan wel Stam dealerbedrijf. Het Stam schadeherstelbedrijf en Stam Lease hebben vervolgens afstemming met elkaar over de reparatie, zodat u daar geen omkijken naar heeft. Gezien de hoeveelheid vestigingen en de regionale spreiding is er altijd wel een Stam vestiging bij u in de buurt. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u gebruik maken van onze haal & brengservice. U kunt de vestigingen terugvinden op www.stam.nl of in het berijdersboekje welke u in de auto vindt.

11. Heb ik recht op vervangend vervoer?

Dat hangt af van welke keuze u heeft gemaakt. Op uw lease-overeenkomst staat vermeld of u wel of geen recht heeft op vervangend vervoer en of dit dan alleen geldt in Nederland of in geheel Europa. Als een vervangend vervoerdekking in uw overeenkomst is opgenomen, kunt u hieronder zien wat dit samengevat voor u inhoudt.

Vervangend vervoer Nederland:
Mocht het repareren van uw lease-auto (technische reparatie of schadeherstel) langer duren dan 1 werkdag, heeft u gedurende de gehele reparatieperiode recht op vervangend vervoer, conform de in de lease-overeenkomst vermelde klasse.

Vervangend vervoer Europa:
Als uw auto in het buitenland uitvalt en daar gerepareerd dient te worden, heeft u tijdens uw verblijf in het buitenland recht op vervangend vervoer op basis van één klasse kleiner dan uw lease-auto.

12. Wat is een vervangend vervoer “klasse”?

In uw lease-overeenkomst staat vermeld of u in aanmerking komt voor vervangend vervoer en tevens voor welke klasse. Met klasse wordt bedoeld de grootte van de auto. We onderscheiden de volgende klassen: Klasse A (bijvoorbeeld Renault Twingo), Klasse B (bijvoorbeeld Renault Clio, Captur), Klasse C (Renault Mégane)

13. Wat moet ik doen als ik vragen heb, advies wil of overleg wil plegen?

Wij zullen er alles aan doen om uw vragen snel en vakkundig te beantwoorden en met u mee te denken. Om u adequaat van dienst te kunnen zijn, kunt u uw vraag aanvankelijk stellen via: . Wij zorgen ervoor dat wij vervolgens snel contact met u opnemen. In ieder geval krijgt u van ons binnen één werkdag een passende reactie.