Milieuzones in Nederland

Voor welke milieuzone moet ik een elektrische bedrijfswagen aanschaffen en welke steden mag ik inrijden met mijn dieselauto? En in welke steden vind ik die milieuzones? Wij helpen u graag antwoorden te vinden op al uw vragen rond de milieuzones en zero-emissizones in Nederland. Om te beginnen wat is een milieuzone? Een milieuzone is een zone in de stad waar oude dieselpersonen- en bestelauto’s, dieselvrachtauto’s en dieselautobussen niet welkom zijn. De emissieklasse van uw voertuig bepaalt of u wel of geen toegang heeft tot deze milieuzones. Voertuigen op een andere brandstof dan diesel mogen altijd de milieuzones inrijden, let op dit geld niet voor zero-emmissiezones die gemeenten vanaf 1 januari 2025 voor vracht- en bestelauto's kunnen invoeren in hun stad. 

Benieuwd waar de mileuzones en zero-emissiezones in Nederland zijn? U vind ze op de kaart van GeodanMaps, klik hier voor de kaart.

Wat is een zero-emissiezone?

Een zero-emissiezone is een gebied zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Dit betekent dat vracht- en bestelauto's in de zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Gemeenten kunnen deze zero-emissiezones invoeren binnen in een milieuzone, ter vervanging van een milieuzone, maar ook zonder eerder een milieuzone te hebben gehad. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling, geldt er voor sommige voertuigcategorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen.

Wat is het verschil tussen een milieuzone en een zero-emissiezone?

De grootste verschillen tussen de milieuzone en de zero-emissiezone leggen we graag voor u uit. Als eerste verschil tussen de twee zones is het doel. Het doel van een milieuzone is de luchtkwaliteit in gemeenten te verbeteren. Het doel van een zero-emissie zone is om een meer leefbaar en aantrekkelijk stadscentrum te creëren en de transitie naar zero-emissie mobiliteit te starten. De zero-emissiezone gaat dus een stap verder waar de milieuzone ophoudt. Maar geld dat voor alle voertuigen? Het antwoord daarop is nee. Waar bij een milieuzone alle oude diesel personenauto's, bestel- en vrachtwagens en bussenworden uitgesloten worden is dat bij de zero-emissiezone niet helemaal het geval. Bij een Zero-emissiezone mogen alleen vrachtverkeer en bedrijfsmatig gebruikte bestelwagens die geen emissie (CO2 en/of andere luchtverontreinigende stoffen) uitstoten de zero emissie zone inrijden. Let op dat is los van de voertuigen met een vrijstelling, ontheffing of die in de overgangsregeling vallen.

Welke voertuigen mogen nog een zero-emissiezone in? 

  • Euro 4 per 1 januari 2025 niet welkom in de zero-emissiezone
  • Euro 5 per 1 januari 2027 niet welkom in de zero-emissiezone
  • Euro 6 per per 1 januari 2028 niet welkom in de zero-emissiezone

Zit er verschil tussen Euro 6C, 6D TEMP? Het korte antwoord op deze vraag is nee, er wordt geen onderscheid gemaakt binnen de Euro 6 emissieklasse. Ook is het belangrijk om te weten dat een Euro 6 diesel die u in 2025 koopt per direct niet welkom is in de zero-emissiezone. 

Wanneer kan ik het beste overstappen op een elektrische bedrijfswagen? 

Wanneer u het beste kan overstappen op een elektrische bedrijfswagen en of dat uberhaupt voor jouw onderneming handig is, is per situatie verschillend. Toch zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden bij deze keuze zoals de zero-emissiezones, hoe lang de huidige voertuigen nog geschikt zijn voor deze zones, zijn er nog subsidies beschikbaar voor elektrische bedrijfswagens en zo zijn er nog veel vragen die de keuze voor u kunnen bepalen. 

Op deze vraag is dus helaas geen eenduidig antwoord, wel kunnen wij u helpen met het beantwoorden van deze en al uw andere vragen. Neem gerust contact op met onze adviseurs voor het bespreken van de mogelijkheden. 

✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!