Introductiedossier Alpine A110 internationale media testdrives 

De geheel nieuwe A110 Première Edition is een nieuwe lichtgewicht, elegante sportcoupé die de terugkeer van Alpine inluidt. De sportauto is in alles trouw aan het DNA van Alpine en legt de focus op wendbaarheid en rijplezier, zonder in te leveren op comfort.

De A110, een tweepersoons coupé met middenmotor ontworpen en gebouwd in Frankrijk, heeft een aluminium constructie om het gewicht laag te houden en een wielophanging met dubbele wishbones. De A110 wordt aangedreven door een nieuwe 1,8-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 185 kW/252 pk. Zoals alle Alpine modellen heeft ook de nieuwe A110 achterwielaandrijving.

De oplage van de A110 Première Edition is beperkt tot 1.955 exemplaren als verwijzing naar het jaar waarin Alpine werd opgericht. Alle exemplaren waren binnen vijf dagen na het openen van de orderboeken vergeven. De productie van de ongelimiteerde A110 zal spoedig starten. De A110 Première Edition is het eerste nieuwe Alpine-model sinds twee decennia en markeert de terugkeer van Alpine. Alpine is een aparte business unit binnen Groupe Renault en heeft een ambitieuze langetermijnstrategie, geheel in lijn met de visie en toewijding van oprichter Jean Rédélé.

Alpine heeft niet alleen een rijke historie met het bouwen van wendbare, lichtgewicht sportauto’s die in hun element zijn op bochtige bergwegen, maar is ook beroemd door alle internationale autosportactiviteiten op het hoogste niveau. Alpine won onder meer het World Rally Championship van 1973 en de 24 uur van Le Mans in 1978.

Nog steeds neemt Alpine met dezelfde spirit en toewijding deel aan internationale endurance races. De overwinning in het FIA LMP2 World Endurance Championship illustreert uitstekend de ambitie en toewijding van Alpine aan autosport. Nieuw voor 2018 is de recent aangekondigde Alpine Europa Cup voor race-geprepareerde A110 Cups, gerund door Alpine zijn autosportpartner Signatech. De oprichting van deze klasse demonstreert de performance van de nieuwe coupé evenals de inspanningen van Alpine voor klantenraces.

Michael van der Sande, Alpine managing director, zegt: ‘Het is een enorm privilege, maar ook een grote verantwoordelijkheid om een merk te herintroduceren dat overgoten is met zoveel passie. Deze passie voor Alpine, zowel binnen Groupe Renault als onder sportautoliefhebbers, is enorm. Het lag al langer in onze ambitie om Alpine opnieuw te lanceren. Die tijd is nu gekomen.’

‘Met de nieuwe A110 Première Edition hebben we de kernkwaliteiten die Alpine zo succesvol maakten in de jaren zestig en zeventig - zoals een compact formaat, een laag gewicht en een laag zwaartepunt – gecombineerd met moderne technologie. Het is absoluut een feest om in de auto te rijden, niet alleen op bergwegen en op het circuit, maar door de nodige comfortvoorzieningen ook tijdens dagelijkse ritten. Het is mijn missie om van Alpine een permanente speler te maken in het sportautosegment.’

De Nederlandse consumentenadviesprijs van de Alpine A110 Première Edition bedraagt  € 67.500*. Alpine geeft 3 jaar fabrieksgarantie met maximaal 100.000 km of 2 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.


*De genoemde vanafprijs is een adviesprijs en is inclusief onvermijdbare kosten, nodig voor aflevering van de auto aan de klant. Optionele pakketten en/of uitrusting zijn altijd de keuze van de klant en kunnen desgewenst tegen meerprijs geleverd worden.


   

Herintroductie Alpine

Het Alpine project werd aangekondigd in 2012 en vier jaar later, in 2016, onthulde Alpine de Alpine Vision showauto in Monaco. Weer een jaar later debuteerde de productieversie A110 Première Edition op de Autosalon van Genève. Alpine - opgericht als onafhankelijke, snel opererende businessunit binnen Groupe Renault – heeft eigen design- en engineeringteams.

Alpine creëert een niche in het sportautosegment. De A110 Première Edition wordt verkocht in 11 markten in Europa, evenals Japan en Australië. Het verkoopgebied wordt in de toekomst uitgebreid. De verkoop vindt plaats via geselecteerde Alpine-dealers – 57 in Europa – door speciaal getrainde technici en verkoopadviseurs met kennis van het merk. In Nederland zijn er twee Alpine dealers geselecteerd, waaronder Stam met Alpine Centre Soestdijk. 

De eerste batch van 1.955 exemplaren van de A110 Première Edition werd toegewezen via een smartphoneapp, waarmee kopers een aanbetaling konden doen om een auto te reserveren. Alle exemplaren van de A110 Première Edition waren binnen vijf dagen na het openen van de orderboeken vergeven. Dit toont aan hoeveel sportautoliefhebbers er wachten op de terugkeer van Alpine. De orderboeken voor de A110 serieproductie auto openen spoedig. De speciale app blijft werkzaam om direct een plek op de wachtlijst te verzekeren. De levering van de A110 Première Edition start begin 2018 in Europa. In het tweede kwartaal volgt de levering van rechtsgestuurde exemplaren.

De A110 wordt geproduceerd in de Alpine fabriek in Dieppe – zijn historische en spirituele thuishaven – in Noord-Frankrijk. De productielocatie in Dieppe werd in 1969 gebouwd door Jean Rédélé, waar vervolgens alle generaties Alpine het levenslicht zagen. Sinds de productiestop van Alpine in de jaren negentig zijn in Dieppe diverse modellen van Renault Sport en nichemodellen van Groupe Renault gebouwd, waaronder de Clio V6, de Espace, en de huidige Clio R.S. Ook assembleert de fabriek veel Renault raceauto’s, zoals de Formule Renault 2.0. Voor de herlancering van Alpine is de fabriek uitgebreid en gemoderniseerd.

 


Bernard Ollivier, adjunct-directeur Alpine, zegt: ‘In 2012, tijdens het begin van het project, ben ik aangesteld om een nieuwe sportauto van Alpine vanaf een blanco vel papier te ontwikkelen. Ik moest trouw blijven aan het DNA van Alpine – wendbaarheid door een laag gewicht, elegantie en plezierig om te rijden.’

‘We hebben onze ontwerpers carte blanche gegeven om in alle vrijheid te bepalen hoe een moderne Alpine eruit zou moeten zien. Ze hadden heel weinig technische beperkingen. Het is ongebruikelijk om het op deze manier te benaderen, maar het leverde wel het zeer sterke ontwerp op dat we nu hebben.’

‘Omdat we met een blanco vel papier begonnen zijn, konden we ook een eigen platform ontwikkelen. Een van de grootste doelstellingen voor de A110 was ‘feel at one’ – de bestuurder moet zich één voelen met de machine. Dat betekent dat het zwaartepunt van de auto erg laag moet zijn, wat alleen mogelijk is met een aan Alpine toegewijd platform.’ ‘Ik zette een gewichtsdoelstelling van 1.100 kg voor de auto. Dat is moeilijk te bereiken. Daarom hebben we besloten om aluminium te gebruiken voor het chassis en de carrosserie. Het eindresultaat, slechts 1.080 kg (1.103 kg voor de Première Edition), betekent dat we ons doel hebben gehaald om van de A110 een van de lichtste auto’s in zijn klasse te maken.’

Michael van der Sande voegt toe: ‘Sinds het moment dat we de herintroductie van Alpine aankondigden, hebben de reacties ons allemaal verbaasd. Hoewel Alpine 20 jaar geleden verdween, bestaat er nog steeds enorm veel passie en enthousiasme voor het merk, niet alleen in Frankrijk, maar over de hele wereld.’

‘Direct na de aankondiging van de herintroductie van Alpine hebben we een designtaal ontwikkeld die recht zou doen aan de originele modellen én ook onze ambitie en moderniteit uitstraalt. Daarna hebben we een technisch concept ontwikkeld – eentje van een lichtgewicht constructie voor absoluut rijplezier – waarmee de nieuwe auto zou uitblinken in het sportautosegment. Van begin af aan hebben we gesteld dat het nieuwe model trouw moest blijven aan het ware DNA van Alpine. Pas toen we dat hadden bereikt, begonnen we met de ontwikkeling van het businessmodel dat daarbij hoort.’

‘We besloten dat Alpine een zelfstandige businessunit onder de Groupe Renault paraplu moest zijn, met zijn eigen design- en engineeringteams. We wilden dat gepassioneerde en vakkundige medewerkers zich compleet konden toewijden aan Alpine, nauw met elkaar samenwerkend in flexibele, snel opererende teams. We hebben ook een geheel aan Alpine toegewijd dealernetwerk opgebouwd met specifiek voor het merk getrainde verkoopadviseurs. Alleen deze benadering is in onze ogen de enig juiste om aan de wensen van zeer veeleisende klanten te voldoen.’

‘Ik ben ook verheugd dat de productie van Alpine terugkeert naar de fabriek in Dieppe, in dezelfde productiefaciliteit waar modellen van Alpine al die jaren werden gebouwd. De complete setup en cultuur is nog altijd toegespitst op hoogwaardige, sportieve auto’s in kleinere oplages. De motivatie van werknemers is erg hoog en het team daar is zeer trots om het Alpine-logo te dragen. Het is een fantastische groep mensen.’

‘We hebben veel nagedacht óver en geïnvesteerd ín de fabriek – met een productiecapaciteit van enkele duizenden auto’s per jaar – om het niveau te bereiken dat we nodig hebben als het gaat om pasvorm van componenten, afwerking, consistentie en kwaliteitscontrole.’

 

 

Technische details

Aluminium constructie


Een laag gewicht, wendbaar en een verleidelijk rijgedrag, de A110 Première Edition is absoluut een échte Alpine. Hij biedt de bestuurder een sensationeel en innemend rijkarakter bij elke snelheid, waarbij de focus ligt op rijplezier in plaats van rondetijden en vermogen. En dat alles zonder in te leveren op alledaags comfort. Zo kunnen alle bestuurders, ongeacht ervaring of bekwaamheid, volop genieten.

Door de lichtgewicht constructie, het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling voelt de bestuurder zich één met de auto. Voor de perfecte balans en wendbaarheid van de A110 vormen het aluminium chassis en de carrosserie de basis. Deze zijn gepopnageld en gelast voor een uitzonderlijk stijve, lichtgewicht structuur en de best mogelijke balans tussen stijfheid, gewicht en bouwkwaliteit. De A110 weegt slechts 1.080 kg (inclusief vloeistoffen) en biedt hiermee niet alleen een unieke, boeiende rijervaring, maar creëert ook zijn eigen niche in het sportautosegment.

Andere gewichtsbesparende zaken zijn de aluminium componenten van de wielophanging en extreem lichte maar vooral comfortabele kuipstoelen van Sabelt die per stuk slechts 13,1 kg wegen. Ook het Brembo remsysteem levert een bijdrage aan het lage gewicht. De remklauwen achter zijn specifiek voor Alpine ontwikkeld en voorzien van een geïntegreerde parkeerrem – een wereldprimeur waarmee 2,5 kg gewicht gespaard wordt. Bij de voorwielen heeft de A110 remschijven met een diameter van 320 mm en remklauwen met vier aluminium zuigers.


Geavanceerde dubbele wishbone wielophanging 

De A110 dankt zijn excellente combinatie van uitstekende rijeigenschappen, prestaties en dagelijkse bruikbaarheid niet alleen aan de lichtgewicht constructie, maar ook aan de dubbele wishbone voor- en achterwielophanging. De meeste auto’s in het premium sportautosegment gebruiken eenvoudiger wielophangingsystemen met veerpoten. De engineers van Alpine gaven de voorkeur aan dubbele wishbones.

Het eerste voordeel is de lineaire ophanging. Als de A110 overhelt tijdens een bocht, zorgen de dubbele wishbones ervoor dat de contactvlakken van de banden plat op het wegdek blijven waardoor een sterker en consistenter niveau van grip ontstaat. Hoe hoger het tempo in bochten, hoe steviger de banden op het wegdek worden gedrukt en de grip toeneemt. Een constructie met veerpoten zou er ervoor zorgen dat de banden kantelen in een positieve wielvlucht (camber), waarbij ze grip verliezen en de auto gaat glijden.

De precieze controle van de wielvlucht betekent dat engineers lichtgewicht, holle stabilisatoren kunnen gebruiken omdat de natuurlijke rol van de auto veel geringer is bij deze wielophanging. Het gebruik van dubbele wishbones betekent ook dat de auto relatief lange veerwegen heeft en, omdat de A110 zo licht is, kunnen de schroefveren vrij soepel zijn. Het eindresultaat is een auto met een comfortabel rijgedrag met uitzonderlijke demping bij drempels en hobbels, terwijl de karakteristieke wendbaarheid en alertheid behouden blijven, zónder toepassing van adaptieve dempers.

Met een chassis dat zo effectief meewerkt om grip in bochten op te wekken, kunnen engineers ook relatief bescheiden banden monteren. De Michelin Pilot Sport 4-banden meten 205/40 R18 vóór en 235/40 R18 achter. Ze zijn gemonteerd op lichtgewicht 18-inch Otto Fuchs-wielen van gesmeed aluminium die een positieve invloed hebben op het onafgeveerde gewicht. Bij de bescheiden bandmaten treedt gripverlies bovendien ook geleidelijk in. Dit maakt de auto een plezier om mee te rijden en perfect te controleren voor alle bestuurders – ongeacht ervaring.


Een plezier om in te rijden en comfortabel voor dagelijks gebruik


De gewichtsverdeling van de A110 (44% vóór, 56% achter) – ideaal voor een sportcoupé met middenmotor – is mede het gevolg van het plaatsen van de brandstoftank direct achter de vooras. Dit betekent dat de A110 een perfecte balans heeft in bochten en dat de bestuurder zich op alle momenten één voelt met de auto. Met een uiterst soepel rijgedrag en diverse rijhulpsystemen – zoals ABS, tractiecontrole en stabiliteitscontrole – blijft de A110 bruikbaar, veilig en comfortabel, elke dag.

De 96 liter grote opbergruimte vóór is groot genoeg om een set compacte rolkoffers naast elkaar te plaatsen, terwijl de 100 liter groter opbergruimte achter plaats biedt aan twee helmen plus bagage.

De stabiliteitscontrole heeft de modi Sport en Track. In de laatste modus laat het systeem iets meer wielspin toe voordat er ingegrepen wordt, waardoor een meer betrokken maar bovenal veilige rijervaring ontstaat. Voor circuitgebruik kan het ESP-systeem volledig uitgeschakeld worden, ongeacht de gekozen rijmodus.

De A110 biedt drie rijmodi (Normal, Sport en Track) waarmee de set-up van de motor, transmissie, stuurinrichting, ESC, uitlaatgeluid en bestuurdersinformatie wordt aangepast. Het digitale 10-inch TFT-display binnen het instrumentencluster verandert van weergave in elke rijmodus. In de standen Sport en Track verschijnen de toerenteller, de weergave van de versnelling en schakelverlichting prominent in beeld.


Turboprestaties

 

Het lichtgewicht, regelbaar sportuitlaatsysteem met één uiteinde van de A110 – standaard op de Première Edition – combineert een bescheiden uitlaatgeluid in de modus Normal met een opwindende, authentieke sportautosoundtrack in de rijmodi Sport en Track.

De A110 heeft een nieuwe 1,8-liter viercilinder turbomotor die ontwikkeld is door de Alliantie Renault-Nissan. De ingenieurs van Alpine hebben de krachtbron samen met experts van Renault Sport speciaal ontwikkeld voor de A110, met een specifiek in- en uitlaatsysteem, turbo en een aangepast motormanagementsysteem. De krachtbron levert een vermogen van 185 kW/252 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 2.000 t/min.

De alerte, energieke viercilinder turbomotor drijft de achterwielen aan via een zeventraps DCT-transmissie van Getrag, voorzien van een natte koppeling en overbrengingsverhoudingen die specifiek voor Alpine zijn ontwikkeld voor maximale performance op ieder gewenst. De transmissie heeft een automatische of manuele modus. In die laatste stand schakelt de bestuurder zelf met fraaie aluminium flippers. De elektronische regeling van het differentieel past zich aan het remgedrag aan, beter bekend als ‘brake vectoring’, en biedt uitstekende tractie, zelfs in gladde omstandigheden.

Door de uitstekende vermogen-gewichtsverhouding van 228 pk per ton en launch control sprint de Alpine A110 van 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De lichtgewicht constructie staat garant voor een laag brandstofverbruik (6,1 l/100 km gecombineerd) en een lage CO2-emissie van 138 g/km. 

 

Functionele aerodynamica


Met een volledig vlakke onderzijde, functionele achterdiffuser en zorgvuldig bepaalde vorm is een achterspoiler overbodig. Hierdoor behoudt de A110 zijn elegante, tijdloze silhouet. Luchtinlaten in de voorbumper creëren een betere luchtstroom rond de voorwielen, waardoor de luchtweerstand afneemt.

Een andere highlight van de karakteristiek van de auto is het vrij compacte frontale oppervlak. Compacte afmetingen en relatief smalle banden van de A110 genereren bijzonder weinig luchtweerstand. Dit verbetert de acceleratie op hogere snelheden en verlaagt het brandstofverbruik.


Rijke standaarduitrusting

De gelimiteerde A110 Première Edition heeft een uiterst rijke standaarduitrusting. Er bestaat geen optielijst. Kopers kiezen simpelweg uit de kleuren Alpine Blue, Noir Profond (zwart) en Blanc Solaire (parelmoerwit).

Elke A110 Première Edition is voorzien van lichtgewicht 18-inch gesmeed aluminium wielen, een regelbaar sportuitlaatsysteem, een hoogwaardig audiosysteem van Focal, koolstofvezel interieuraccenten, geborstelde aluminium pedalen, met leder afgewerkte uit één deel bestaande Sabelt kuipstoelen, een genummerd Première Edition plaquette op de middenconsole en smaakvolle Tricolore badges op de achterstijl.

David Twohig, Chief Engineer Alpine, zegt: ‘De wendbaarheid van de A110 is helemaal te danken aan de lichtgewicht constructie en de wielophanging met dubbele wishbones. Deze twee aspecten maken rijden in de auto zo plezierig. Door een gewicht van minder dan 1.100 kg is een relatief compacte motor mogelijk evenals bescheiden wielen en banden. Allemaal hebben ze een positieve invloed op het wagengewicht.'

‘Hetzelfde geldt voor de wielophanging met dubbele wishbones. Het tegengaan van overhellen van de auto in bochten is onnodig, waardoor we relatief lichte veren en stabilisatoren kunnen gebruiken. Zelfs op slechtere wegen rijdt de auto nog erg goed. De sensatie in bochten voelt aan als het carven op ski’s – hoe harder je gaat hoe meer grip je hebt.’

‘De A110 Première Edition is een uniek aanbod in het sportautosegment en is – heel belangrijk - trouw aan het DNA van Alpine. Ik ben er trots op dat we veel van de eigenschappen die de vroegere Alpine modellen zo leuk maakten, opnieuw hebben herontdekt en hebben aangevuld met hedendaags comfort, prestaties en veiligheid.’

Laurent Hurgon, hoofd test- en ontwikkelingsrijder, voegt toe: ‘Wat voor mij het belangrijkst is, is dat je geen coureur hoeft te zijn om van de A110 te genieten en je hoeft ook niet erg hard te rijden om plezier te hebben. De auto is ook erg comfortabel voor dagelijks gebruik. Voor meer ervaren rijders is het prestatieniveau nog altijd van een erg hoog niveau.’

‘De A110 is een straatauto, maar omdat de auto zo licht en wendbaar is, voelt hij zich ook uitstekend thuis op het circuit. Je kan deze auto gebruiken om naar het werk te rijden, maar ook om plezier te hebben op bergwegen en op het circuit.’

 


Design en Interieur

De A110 Première Edition vormt een link tussen de heritage van Alpine en de toekomst. Hij is geïnspireerd op de oorspronkelijke A110 Berlinette, het meest iconische model van Alpine. Het designteam, aangevoerd door de Fransman Antony Villain, heeft de spirit van Alpine vertaald in de nieuwe auto en een nieuwe designtaal ontworpen die de tand des tijds kan weerstaan.

Het front met aan elke kant twee koplampen, vrij gevormde flanken, onderscheidende motorkaplijn en een op de ronde achterzijde aansluitende achterruit zijn overduidelijk ontleend aan het uiterlijk van de A110 Berlinette. De LED-dagrijverlichting en ‘X’-vormige LED-achterlichten - met dynamische richtingaanwijzers – verwijzen subtiel naar de moderne technologie en prestaties. De enkele, sierlijke lijn die van het front naar de achterzijde loopt is een designkenmerk van de toekomst van Alpine. Het ontwerpteam kon met nauwelijks technische beperkingen en een blanco vel papier een prachtige maar vooral elegante vorm realiseren die direct herkenbaar is als Alpine.

Het strakke, overzichtelijke silhouet van de auto is bereikt door nauwe samenwerking met het engineeringteam. Een compleet vlakke onderkant en een functionele diffuser maken een achterspoiler overbodig. En hoewel de auto vrij compact is – belangrijk voor de wendbaarheid – biedt de A110 nog altijd een prettige in- en uitstap voor dagelijks gebruik en voor inzittenden van verschillend postuur, ook wanneer er een helm gedragen wordt.

De toegang tot de hoogwaardige cabine is dankzij de lage en smalle dorpel een van de beste in het sportautosegment. Het interieur reflecteert de lichtgewicht constructie van de A110. De zwevende middenconsole en zichtbare kuipstoelbeugels geven een gevoel van lichtvoetigheid, terwijl de met leder afgewerkte sportkuipstoelen van Sabelt het gewicht tot een minimum beperken. De audio-installatie van Focal maakt gebruik van speakers met gepatenteerde ‘flax cone’ technologie, goed voor een pure en gedetailleerde geluidsweergave. De aluminium pedalen en voetplaat van de passagier zijn een knipoog naar de lichtgewicht aluminium constructie.

Elke A110 Première Edition - met centraal op de middenconsole een genummerde plaquette – is standaard bijzonder rijk uitgerust, onder meer om de dagelijkse bruikbaarheid van de auto te onderstrepen. Dankzij satellietnavigatie, climate control en cruise control is de A110 Première Edition moeiteloos elke dag met plezier te rijden. Alpine Telemetrics geeft bestuurders de mogelijk om rondetijden tijdens track days te monitoren en performance driving data op te slaan voor analyse. De A110 Première Edition is tevens voorzien van MySpin smartphone-connecitiviteit dat de smartphoneweergave ‘spiegelt’ zodat de bestuurder verschillende functies veilig en eenvoudig onderweg kan gebruiken.

Antony Villain, head of design Alpine, zegt: ‘Als autoliefhebber is het ontwerpen van een nieuwe Alpine een droomkans. De A110 Berlinette is zo’n iconisch model dat het haast natuurlijk was om deze auto als referentie voor de nieuwe A110 te gebruiken. We vroegen ons af; als de A110 nooit weg was geweest en als deze nieuwe auto de zesde of zevende generatie A110 was geweest, hoe zou die er dan uitzien? Het was belangrijk om een link met een verleden te maken, maar het design moest ook de toekomst van Alpine weergeven en de moderne technologie weerspiegelen.’

‘Het eerste wat ik na de start van het project in 2012 heb gedaan was het opzetten van een workshop. Ik nam mijn team mee naar de Jean Rédélé Collection in Parijs, waar ongeveer 30 klassieke Alpine modellen zijn opgeslagen – A110’s, A310’s, Le Mans auto’s enzovoort. Ik vroeg mijn ontwerpers om elke auto in slechts 30 seconden te schetsen. Het idee was om de belangrijkste kenmerken van een Alpine vast te leggen en het DNA te ontdekken.’

‘Op die manier hebben we belangrijke elementen geïdentificeerd – de koplampen, de typerende lijn over de motorkap, de vrij vormgegeven zijkanten en de enkele lijn die van de voorzijde naar de lage achterzijde met brede wielkasten loopt. Ze geven de auto een specifieke uitstraling. Al deze elementen die helpen om van de auto een echte Alpine te maken zijn vandaag te vinden op de nieuwe A110 en A110 Première Edition.’