Alpine A290: elektrische hot hatch ondergaat extreme wintertest

Sinds het begin van dit jaar worden de rijeigenschappen van de Alpine A290 bij weinig grip verder verfijnd. Dat gebeurt in extreme weersomstandigheden met temperaturen tot onder de -30įC.




Philippe Krief, CEO van Alpine: “De A290, onze toekomstige, compacte, 100% elektrische hot-hatch voor het B-segment, wordt momenteel getest onder extreme en veeleisende omstandigheden in het Zweedse Lapland. Het doel van deze belangrijke testfase is om de richting te bevestigen die we zijn ingeslagen op het gebied van rijgedrag en wendbaarheid, wat onderdeel is van ons DNA bij omstandigheden met weinig grip. Om de ontwikkeling te verfijnen om te zorgen dat het effectief is onder alle (weers)omstandigheden, is deze wintertest cruciaal, aangezien de A290 een compleet nieuwe auto is. Onze engineers hebben alle criteria nauwgezet onderzocht en de resultaten zijn veelbelovend voor de lancering in de komende maanden.”


Alpine A290: 100% elektrische ‘hot hatchback’ uitvoerig getest in de poolcirkel


In het ijzige landschap in het noorden van Zweden worden prototypes van de A290 op circuits en de openbare weg aan de tand gevoeld door de technische teams van Alpine. Alle technische parameters worden aan volledige tests onderworpen om te garanderen dat de vereiste prestatieniveaus worden behaald. Zoals het een Alpine betaamt, wordt er extra aandacht besteed aan de dynamische prestaties van de A290. Responsiviteit van de motor, levendigheid, rijprecisie en wendbaarheid krijgen de grootste aandacht om een uitzonderlijke rijbeleving te garanderen.



De wintertest richt zich ook op het feilloos functioneren van allerlei voorzieningen in de ijzige kou, zoals de verwarming, de kwaliteit van het ontwasemen en ontdooien en de werking van de ESC (Electronic Stability Control) op sneeuw. Een dergelijke test kan niet zomaar worden nagebootst, maar alleen in reŽle omstandigheden worden uitgevoerd, zoals in de extreme kou in Lapland.


Voor zijn eerste officiŽle verschijning is de Alpine A290 tevens voorzien van nieuwe camouflage, met onder andere de kenmerkende ‘A-Arrow’ op het dak en details in Bleu Alpine. Ook zijn de afmetingen van het model definitief: 3.990 mm lang, 1.820 mm breed en 1.520 mm hoog.


Verder toont Alpine alvast het sportstuurwiel van de A290, bekleed met nappaleder en voorzien van een afgeplatte onderzijde en 12-uursmarkering. Ook zijn drie functies via het stuurwiel te bedienen, geleend van het Formule 1-stuur van Alpine: OV (Overtake), RCH (Recharge) en het selecteren van de rijmodi. Daarmee is het stuurwiel van de A290 een van de vele verwijzingen naar het autosport-DNA van Alpine.



Exclusieve ‘A29’-markering ontwikkeld door Michelin

De prototypes van de Alpine A290 zijn voor de wintertest in Zweden uitgerust met high-performance Michelin Pilot Alpin 5-banden, om de remprestaties en rijprecisie nauwkeurig te kunnen meten en controleren.


Alpine en Michelin werken al sinds 2012 samen en hebben hun partnerschap verder versterkt voor de ontwikkeling van de banden voor de elektrische modellen van Alpine, te beginnen met de nieuwe A290. De banden voor de A290 met standaard 19-inch wielen zijn specifiek ontwikkeld door Michelin met een ontwikkelingstraject van twee jaar:

  • Michelin Pilot Sport EV zomerband voor optimale energie-efficiŽntie
  • Michelin Pilot Sport S5 zomerband voor maximale prestaties
  • Michelin Pilot Alpin 5 winterband
Elke Michelin-band krijgt een exclusieve markering, gebaseerd op de nomenclatuur van Alpine. Voor de A290 is dat ‘A29’. Hiermee kunnen klanten rekenen op de vertrouwde bandenprestaties wanneer de banden van hun A290 worden vervangen: een perfecte balans tussen veiligheid, actieradius, handling, duurzaamheid, comfort en akoestiek.


Met de wintertests in Zweden komt de onthulling van de nieuwe Alpine A290 weer een stap dichterbij. Het model beleeft in juni 2024 zijn wereldpremiŤre.


HOUD MIJ OP DE HOOGTE