Qashqai make-over: Nieuwe look en verbeterde technologie 

Niets staat lang stil in het zeer competitieve crossover-segment dat Nissan heeft gepionierd met de originele Qashqai. Sinds de lancering van de derde generatie Nissan Qashqai, nu ruim drie jaar geleden in 2024, heeft Nissan meer dan 350.000 exemplaren in Europa verkocht. Om de aantrekkingskracht van de compacte crossover onder het grote publiek te behouden, heeft Nissan besloten tot een aanzienlijke update. Hier volgt een overzicht van de nieuwe functies en verbeteringen aan de Nissan Qashqai.

Blijf op de hoogte over de Qashqai via de onderstaande knop:

BEKIJK NISSAN QASHQAI  


Externe updates - een gedurfde, kenmerkende en sportieve uitstraling

De nieuwe Qashqai straalt een scherpe en moderne dynamiek uit dankzij zijn vernieuwde ontwerp.

De voorkant van de Qashqai is uitgebreid bijgewerkt om een meer opvallende eerste indruk te creëren. Geïnspireerd door de patronen van oude Japanse harnasschubben, bestaat het nu uit tientallen driedimensionale elementen in hoogglans zwart, die lijken te zweven tussen de rand van de motorkap en de houder van het kentekenplaat. Aan de zijkanten van het centrale gedeelte vormen de "komma's" een driehoekige vorm vanaf de nieuwe koplampen tot aan een punt naast het kentekenplaat en ze zijn afgewerkt met een "satijn chroom" hot foil-stempel, op de topversie.

De flanken van de bumper zijn carrosseriekleurig en een strip zwart in een hoogglans afwerking loopt onder het kenteken naar de onderste hoeken van de bumper. Onder de koelopening bevindt zich een dunne carrosseriekleurige "kinband" die een gevoel van definitie aan de voorkant geeft.

De nieuwe koplampen brengen een gevoel van doel en aanwezigheid, met een nog scherpere uitstraling. Het beschikt nu over een adaptieve grootlichtmodule gecombineerd met een kleinere unit voor een bredere lichtbundel, handig voor een beter zicht bij weinig licht en mistige omstandigheden. Onder de hoofdlens bestaan de dagrijlichten uit vijf kleine lenzen die dezelfde vorm hebben als de "komma's" van de hoofdgrille. De dagrijlichten omringen nu de hoofdkoplamp, sluiten aan bij het dunne licht boven de koplamp dat lijkt op de unit op de vorige versie van de Qashqai, maar het heeft nu een verlicht "Nissan" aan de buitenrand. Het bovenste element van de dagrijverlichting wordt de richtingaanwijzer wanneer deze is geactiveerd en heeft voor het eerst sequentiële knipperlichten (afhankelijk van de versie).

Aan de achterzijde blijft de vorm van de lampen ongewijzigd, maar de samenstelling van de lampen binnenin de unit is opnieuw ontworpen. De rode verlichtingselementen bestaan nu uit vier afzonderlijke elementen die de vorm van de "komma's" van de voorgrille echoën. Ze lijken te zweven in de lensbehuizing en zijn nu een onderscheidende tint rood, bekend als "super rood", en brengen een gevoel van verhoogde precisie met zich mee. De lenzen zijn nu helder, om een beter zicht op de verlichtingselementen mogelijk te maken. Het dunne boemerangvormige verlichtingselement dat de bovenste zijde van de lichtunit omlijst, loopt nu door de achterlichten en heeft nu de dynamische indicator.

De bumper is opnieuw gevormd en heeft nu een geharmoniseerde kleur - ofwel hoogglans zwart op de hogere versies of carrosseriekleurig op de nieuwe N-Design-versie.

Op dezelfde manier, wanneer bekeken in profiel, profiteert de bijgewerkte Qashqai op de hogere versies van een nieuwe hoogglans zwarte afwerking op het onderste gedeelte van de carrosserie onder de deuren en wielkasten.

Een nieuw 18" diamantgeslepen lichtmetalen wiel is nu standaard op de mid-grade Qashqai. Voor de hogere versies is er een nieuw 19" lichtmetalen wiel en een nieuw ontwerp van 20" diamantgeslepen lichtmetalen wiel. Deze reeks opvallende wielen biedt een van de breedste assortimenten wielen in het segment, wat een extra dimensie toevoegt aan de opvallende ontwerpherziening van de Qashqai.

Drie nieuwe kleuren zijn toegevoegd aan het palet van de Qashqai. Pearl White is nieuw en heeft een schonere, pure tint die in bepaalde lichtomstandigheden een gloed lijkt te geven. Pearl Black vervangt de vorige zwarte optie en heeft een rijkere zwarte tint en heeft het effect van het verscherpen van de definitie van de visuele geometrie van de Qashqai.

Deep Ocean is een opvallende kleur. Het lijkt ergens tussen donkerblauw en metallic teal te zitten, afhankelijk van de heersende lichtomstandigheden. Het zal zeker een gesprek op gang brengen onder voorbijgangers wiens oog is getrokken: "Is dat Qashqai blauw of misschien groen?".

Vijf van de Qashqai kleuren - Pearl White, Deep Ocean, Fuji Red, Magnetic Blue en Ceramic Grey - zijn allemaal verkrijgbaar in twee tinten, met een zwart dak voor een meer onderscheidende uitstraling.




Nieuwe N-Design uitvoering

Een nieuwe toevoeging aan de Qashqai line-up is de N-Design uitvoering. Bedoeld om de Qashqai-klanten aan te spreken die hun versie bijzonder gedurfd willen hebben, kenmerkt het zich door unieke esthetische accenten. Aan de buitenkant zijn het onderste gedeelte van de carrosserie onder de deuren en de wielkasten in carrosseriekleur bij de N-Design uitvoering. Er zijn ook unieke, gloednieuwe 20" lichtmetalen wielen die extra aanwezigheid op de weg brengen.


Verfijnde interieurafwerking

Zodra potentiële of bestaande Qashqai-klanten hun interesse hebben gewekt door het vernieuwde exterieur, zal die nieuwsgierigheid nog verder worden aangewakkerd zodra ze zich onderdompelen in het herziene interieur.

Voor de hogere uitvoeringen is er een nieuwe toepassing van Alcantara® op het dashboard, deurpanelen, deurarmsteunen, deksel van de middenconsole en zelfs de kniebeschermers, die allemaal samenwerken om de sfeer aan boord te verhogen.

Nieuwe patronen van materialen sieren de middenconsole rond de versnellingspook en het decoratieve inzetstuk tussen het bovenste dashboard en het dashboardkastje, waarmee de aandacht voor detail wordt benadrukt die ten grondslag ligt aan het Japanse vakmanschap.

Bij de bovenste drie uitvoeringen van de Qashqai zijn bijgewerkte stoelbekledingen geïntroduceerd voor een nog luxere uitstraling. Het meest opvallend is het zwarte deels doorgestikte premium leer op de topuitvoering van de Qashqai. Op de op een na hoogste uitvoering is er een doorgestikte synthetische lederen bekleding, aangevuld met "brandere" accenten op de zitting en de schouders van de rugleuning.

De stoelen van de N-Design uitvoering zijn voorzien van zwart leer met stiksels en Alcantara®-inzetten, terwijl een speciaal reliëf "Qashqai" woordmerk het gedeelte net onder de hoofdsteun siert.

Een andere nieuwe dimensie aan het verhoogde gevoel van luxe aan boord is de toevoeging van sfeerverlichting op de N-Connecta, N-Design uitvoeringen en hoger. Geavanceerde rode/groene/blauwe LED's zijn discreet geplaatst om de bestuurder (of passagier) in staat te stellen de interieurverlichting naar eigen stemming aan te passen. Bij de twee hoogste uitvoeringen zijn de LED's ook aan de achterzijde geplaatst, zodat alle inzittenden van het effect kunnen genieten. De instellingen voor sfeerverlichting kunnen worden bediend via het centrale infotainmentscherm.




"De nieuwe uitstraling van de Qashqai heeft een meer technisch uiterlijk, met meer textuur en opvallende details. We lieten ons inspireren door traditionele Japanse gevechtskostuums die vakmanschap combineren met spierkracht. We hebben hard gewerkt met onze collega's aan de voor- en achterverlichting, waardoor een technische en precieze indruk ontstaat die naadloos integreert. Binnenin verhogen de nieuwe materialen en sfeerverlichting de ervaring aan boord nog verder. Over het algemeen zijn we ervan overtuigd dat liefhebbers van crossovers dol zullen zijn op de resultaten."

 Matthew Weaver, Vice President, Nissan Design Europe.


Geüpgradede technologie

De snelheid van vooruitgang in de autowereld gaat nu hand in hand met de vooruitgang op het gebied van digitale en verwerkingstechnologie. En op dit gebied heeft de vernieuwde Qashqai die vooruitgang benut om de dagelijkse rijervaring nog intuïtiever en geruststellender te maken.

De Around View Monitor [AVM] is een van de meest gebruikte functies op de Qashqai en is aanzienlijk verbeterd. Dit is een kenmerkende Nissan-technologie die teruggaat tot 2007.

Wanneer de achteruit wordt geselecteerd, wordt het beeld van vier externe camera's gecombineerd om een ​​vogelperspectief van het voertuig te geven, waardoor parkeermanoeuvres met maximale vertrouwen kunnen worden uitgevoerd. De nieuw opgewaardeerde AVM-technologie maakt gebruik van vier camera's om in alle lichtomstandigheden een zeer helder beeld te leveren.

Het geüpgradede AVM-systeem heeft nu een 3D-functie waarmee de bestuurder de auto niet alleen van bovenaf kan zien, maar ook een van de acht verschillende externe cameraweergaven kan selecteren om de auto vanaf de voorkant, achterkant, zijkanten of hoeken te visualiseren om mogelijk onzichtbare externe gevaren te identificeren. Het werkt samen met het Moving Object Detection-systeem van Nissan, dat een waarschuwing geeft wanneer het een bewegend object in de nabijheid van de Qashqai waarneemt.

Daarnaast zorgt een functie die bekend staat als "onzichtbaar motorkapbeeld" ervoor dat de bestuurder de positie van de voorwielen kan zien alsof ze van vlak achter hen kijken, wat hen in staat stelt om nauwkeurig te manoeuvreren op lastige locaties, zoals parkeergarages waar betonnen stoepranden zijn die een wiel zouden beschadigen. Dit beeld gebruikt machine learning om de afbeelding te maken op basis van wat de voorste camera voor zich ziet, waarbij de wielen in het beeld worden opgenomen om een ​​gevoel van perspectief te geven.

Een andere nieuwe slimme AVM-functie is "Parkeerlocatiegeheugen", waarmee de bestuurder van de Qashqai veel bezochte parkeerlocaties kan opslaan, zodat de auto de locatie automatisch herkent via GPS. Wanneer dit gebeurt, zal de auto de precieze positie onthouden om elke keer perfect te kunnen parkeren - bijzonder handig wanneer de beschikbare ruimte krap is.

Bovendien kan de AVM-technologie worden gebruikt om bestuurders te helpen veilig vanuit een lastige uitrit op een weg met beperkt zicht te komen. Het gebruikt een groothoekcamera aan de voorkant om het uitzicht vanaf de voorkant van de motorkap te tonen, geprojecteerd op het centrale scherm. Net als de functie "Parkeerlocatiegeheugen" kunnen locaties met beperkt zicht in het GPS-geheugen van AVM worden opgeslagen, zodat het automatisch dicht bij de kruising wordt geactiveerd.Enkele ontwerpwijzigingen zijn doorgevoerd in de visuals die worden weergegeven op het TFT-bestuurdersinformatiescherm achter het stuurwiel. Het ontwerp van de wijzerplaten op het scherm verandert naar rood in Sport-modus, naar groen in Eco-modus of naar lichtgrijs in standaardmodus - in zowel "normale" als "verbeterde" weergavemodus.

Enkele ontwerpwijzigingen zijn doorgevoerd in de visuals die worden weergegeven op het TFT-bestuurdersinformatiescherm achter het stuurwiel. Het ontwerp van de wijzerplaten op het scherm verandert naar rood in Sport-modus, naar groen in Eco-modus of naar lichtgrijs in standaardmodus - in zowel "normale" als "verbeterde" weergavemodus.

Er is nu een "minimale" modus die de potentiële afleiding voor bestuurders vermindert door alleen de geselecteerde versnelling, rijmodus en snelheid weer te geven. Voor Qashqai's uitgerust met e-POWER is het energiestroomdisplay nu beschikbaar in "normale" weergavemodus.

"De vernieuwde Qashqai heeft geprofiteerd van een uitgebreide reeks technologische upgrades. Van de volgende generatie around view monitor, die elke dag nuttig zal zijn voor onze klanten, tot de introductie van ingebouwde Google, die de Qashqai naadloos onderdeel maakt van het digitale leven van onze klanten. Het hart van Nissan's toewijding aan innovatie is een intuïtieve gebruikerservaring en echte gemak. De vernieuwde Qashqai belichaamt die prioriteiten," aldus David Moss, Senior Vice President, Region (Afrika, Midden-Oosten, India, Europa & Oceanië) Onderzoek & Ontwikkeling.

Bijgewerkte geavanceerde rijhulpsystemen
De suite van rijhulpsystemen is aanzienlijk verbeterd om een ​​betere waakzaamheid en ingrijpen te bieden, voor maximale gemoedsrust.

Allereerst zijn de functies voor autonoom noodremmen opnieuw gekalibreerd om de risicodetectie te verscherpen en sneller te reageren in geval van mogelijke botsing. Dit geldt voor de functies Front Emergency Brake, Pedestrian Front Emergency Brake, Front Emergency Brake Cyclist en Intelligent Emergency Brake.

In geval van noodremmen wordt het Emergency Stop Signal geactiveerd. Dit activeert het knipperen van de achterremlichten om de aandacht van voertuigen achteraan te trekken. Het wordt geactiveerd wanneer een plotselinge remdruk wordt toegepast bij snelheden boven 60 km/u.

Het Emergency Lane Keep System wordt nu automatisch geactiveerd bij het starten van de Qashqai. Het activeert zowel het Lane Departure Warning als het Lane Departure Prevention-systeem bij snelheden boven 60 km/u. Het bestaat uit een tactiele waarschuwing via een trilling door het stuurwiel wanneer het systeem detecteert dat de auto te dicht bij de middenlijnen of de zijkant van de weg komt.

Het Intelligent Speed Assistance-systeem dat de bestuurder helpt het voertuigsysteem aan te passen aan de geldende snelheidslimiet door zowel een camera te gebruiken om snelheidsbeperkingen van wegverkeer te lezen als GPS-gegevens, is geüpgraded. Een knipperend pictogram trekt al de aandacht van de bestuurder wanneer ze boven de snelheidslimiet zijn, en het zal nu een alarm laten klinken als ze hun snelheid niet verminderen.

Nieuw voor de geüpgradede Qashqai is de snelle en eenvoudige Driver Assist Custom-modus, waarmee bestuurders snel het precieze niveau van interventie van de verschillende hulptechnologieën naar hun voorkeuren kunnen aanpassen. Dit kan plaatsvinden via een tweestapsproces met behulp van de snelkoppelingsmenuknop op de linker spaken van het stuurwiel en de "Ok" -knop.


Google

De vernieuwde Qashqai is het eerste voertuig in het Europese assortiment van Nissan met Google ingebouwd als onderdeel van het NissanConnect-infotainmentsysteem, wat zorgt voor een bijna naadloze interactie tussen het digitale leven van een klant en hun voertuig.

De bijgewerkte Qashqai wordt standaard geleverd met Google Maps en, eenmaal ingelogd, kunnen bestuurders met een persoonlijk Google-account toegang krijgen tot hun favoriete locaties en interessante punten. Dit vermindert de afhankelijkheid van een mobiele telefoon en een mobiel netwerk. Over-the-air updates zorgen ervoor dat de kaartinformatie altijd actueel is.

Google Assistent stelt de bestuurder in staat om hun stem te gebruiken voor handsfree hulp onderweg. Bijvoorbeeld, bestuurders kunnen zeggen "Hey Google" om het ventilatiesysteem van het voertuig, verwarmde stoelen en voorruit te bedienen of om te navigeren naar hun volgende bestemming. Daarnaast kunnen bestuurders telefoongesprekken voeren en naar audio-instructies luisteren zonder hun ogen van de weg te halen.

Bestuurders krijgen ook toegang tot een ecosysteem van apps die beschikbaar zijn om te downloaden op Google Play. Ze kunnen op een handige manier naar hun favoriete muziek, podcasts, luisterboeken en meer luisteren, rechtstreeks vanuit hun voertuig.

Voor gemoedsrust zal de NissanConnect Services-update de Qashqai namens de bestuurder bewaken. Het kan klanten herinneren als ze vergeten zijn om de auto op slot te doen of de ramen te sluiten als ze één minuut na het stoppen van de motor nog open staan. Het zal hen ook waarschuwen als de auto is gemanipuleerd of weggesleept. In geval van vermoedelijke diefstal kan het geïmmobiliseerd worden en met behulp van Nissan's externe leverancier kunnen de wetshandhavingsautoriteiten worden ingelicht om het terug te vinden - zelfs in het buitenland.

Evenzo kunnen Qashqai-klanten met een data-abonnement ook gebruikmaken van het slimme thuissysteem van Amazon, Alexa. Klanten kunnen met Amazon Alexa praten in hun Qashqai. Met Alexa kunnen ze vragen om muziek af te spelen, het nieuws te horen, het weer te controleren, slimme apparaten thuis te bedienen, en meer.







e-POWER: ons unieke en innovatieve aandrijfsysteem

In lijn met de pioniersgeest die aan de wieg stond van de originele Qashqai en het crossover-segment heeft uitgevonden, is e-POWER het unieke en innovatieve geëlektrificeerde aandrijfsysteem dat sinds de lancering in 2022 zo populair is gebleken bij klanten.

In de wereld van de techniek zijn de eenvoudigste ideeën vaak de beste. En e-POWER weerspiegelt perfect dat principe. De benzinemotor genereert de elektriciteit die wordt gebruikt om de wielen aan te drijven. Dit is een veel eenvoudiger oplossing dan de talloze traditionele hybrides die vandaag de dag te koop zijn.

Het resultaat van die eenvoud is een rijervaring die responsiviteit en verfijning combineert met efficiëntie - zonder concessies te doen aan het rijplezier. Dankzij e-POWER hoeven klanten niet langer genoegen te nemen met een middelmatige rijervaring zoals bij traditionele hybrides.

De sleutel tot het unieke en innovatieve aandrijfsysteem van e-POWER is dat er geen versnellingsbak is. De wielen worden alleen rechtstreeks aangedreven door de elektrische motor.

Een zuivere elektrische motor die rechtstreeks op de wielen wordt aangesloten betekent directe, hoge koppel en lineaire respons. Het vertegenwoordigt een EV-rijervaring zonder dat er aan opladen hoeft te worden gedacht - een opstapje voor klanten die nog niet klaar zijn om volledig over te schakelen naar 100% EV.

De enige rol van de geavanceerde turbogeladen 3-cilinder motor - met variabele compressieverhouding technologie - is het genereren van elektriciteit, die via de omvormer naar de 140 kW elektrische motor of de 1,8 kWh batterij wordt gestuurd (of beide, afhankelijk van het rijscenario). De motor werkt stil op de achtergrond om de noodzakelijke lading naar de batterij en de motor te leveren. Het is geprogrammeerd om de elektriciteit te leveren in verhouding tot de voertuigsnelheid om het verontrustende verschil tussen achtergrondgeluid en voertuigvoortgang te vermijden.

Net als een puur elektrisch voertuig kan het e-POWER systeem momentum benutten tijdens het remmen of uitrollen om elektriciteit terug te sturen naar de batterij. Bestuurders kunnen ook de B-modus op de versnellingsselector selecteren voor hogere niveaus van remregeneratie. En de e-Pedal Step functie van Nissan stelt bestuurders in staat om te rijden met alleen het gaspedaal - waarbij aanzienlijk wordt geremd bij het loslaten van het gaspedaal. Na een paar minuten wordt rijden met e-Pedal Step geactiveerd als tweede natuur, met name in een stedelijke omgeving. (De rem kan nog steeds nodig zijn in sommige onvoorziene omstandigheden. En e-Pedal Step zal het voertuig alleen afremmen tot het "kruip" snelheid heeft, zoals bij een traditionele automatische versnellingsbak. Voor een volledige stop is de rem nodig).

Sinds de lancering op zowel de Qashqai als de X-Trail in september 2022 heeft Nissan meer dan 100.000 voertuigen met e-POWER verkocht in Europa - waarbij klanten dol zijn op het gevoel van elektrisch rijden.






Productie

De bijgewerkte Qashqai wordt nu geproduceerd in de Nissan Sunderland-fabriek, waar sinds de lancering van het origineel in 2007 meer dan 1,3 miljoen exemplaren zijn gebouwd. De Qashqai is nu het meest geproduceerde model in de Sunderland-fabriek. Afgelopen zomer rolde het elf miljoenste voertuig van de band sinds de productie begon in 1986.

Gecombineerd verbruik (WLTP)

  • Qashqai Mild Hybrid: 6.2-7.1 l/100km*
  • Qashqai e-POWER: 5.1-5.3 l/100km*
Gecombineerde uitstoot WLTP
  • Qashqai Mild Hybrid: 141-160g/km*
  • Qashqai e-POWER: 117-120g/km*

*afhankelijk van uitvoering


Blijf op de hoogte over de Qashqai via de onderstaande knop:

BEKIJK NISSAN QASHQAI 




✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!