✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 27902 klantreacties is  95% tevreden over Stam!

Wij maken duurzaam rijden en 'Zero Emission' bereikbaar voor iedereen

Bij Renault doen wij er alles aan om je dagelijks leven makkelijker te maken. Al tientallen jaren werken wij aan de ontwikkeling van zuinigere en schonere voertuigen. Wij streven bij onze voertuigen naar een zo laag mogelijke impact op het milieu. Met onze Zero Emission (Z.E.) belofte en onze 100% elektrische voertuigen zijn wij pioniers op gebied van duurzame mobiliteit voor iedereen. Regelgevingen veranderen en wij spelen hierin ook een rol. Wij vertellen je graag meer over deze ontwikkelingen en wat deze voor jou kunnen betekenen. Dankzij de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), de nieuwe richtlijn die wereldwijd de standaard van voertuigen beschrijft, krijg je inzicht in gegevens over het brandstofverbruik en de uitstoot van verontreinigende stoffen die beter overeenkomen met het dagelijkse verbruik van jouw voertuig.

Inzicht in de wijzigingen in de regelgeving: WLTP en RDE

Op 1 september 2017 is de WLTP testprocedure van kracht geworden voor nieuwe auto’s en deze vervangt gefaseerd de verouderde New European Driving Cycle-certificeringsprotocol (NEDC). Daarnaast wordt er een Real Driving Emissions-test (RDE) gebruikt ter aanvulling om de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk te kunnen bepalen. Je vindt hier meer over de veranderingen en wat deze voor jou betekenen:



Wat is een certificeringsprotocol?
Een certificeringsprotocol is een reeks verplichte tests waarmee de naleving van de regels wordt gecontroleerd voor alle nieuwe voertuigen op de markt. Het doel is om te controleren of alle voertuigen voldoen aan de uitstootregelgeving, vaak ook wel de 'antivervuilingsnormen' genoemd. Euro6 is de huidige referentienorm. De tests worden uitgevoerd in een laboratorium, door onafhankelijke organisaties (bijvoorbeeld de UTAC in Frankrijk). Ze zijn gebaseerd op gestandaardiseerde rijcycli (duur, snelheid, opties, temperatuur, etc.) en dienen om de CO2-uitstoot, andere schadelijke gassen en het  brandstofverbruik van verbrandingsmotoren van voertuigen te meten. Dit zijn gestandaardiseerde metingen, bedoeld om auto's op reproduceerbare wijze met elkaar te vergelijken. De testresultaten worden gepubliceerd in brochures, prijslijsten en op de websites van autofabrikanten.


NEDC en WLTP vergelijken

Hieronder vind je de verschillen tussen de NEDC- en WLTP-tests 

     NEDC  WLTP
 

Duur van de cyclus (min) 

20  30 
  Afstand (km)   11  23
EIGENSCHAPPEN Gemiddelde snelheid (km/u  34   47
 

Max. snelheid (km/u)

120   131
  % van de testtijd dat motor stationair draait  24  13 
 RESULTATEN   NEDC:
De testresultaten verschillen enorm van de echte metingen
WLTP
 De testresultaten geven een meer realistisch beeld van het verbruik
    Eén resultaat per model/motor/versnellingsbak  Voor elk(e) model/motor/versnellingsbak: een individueel resultaat afhankelijk van de gekozen optionele uitrusting

Real Driving Emissions (RDE)

Hoewel de omstandigheden bij WLTP-testcycli strenger zijn dan bij het NEDC-protocol, wordt er geen rekening gehouden met alle parameters bij het echte gebruik van een voertuig, maar daarom is er de Real Driving Emissions-test (RDE). De gevalideerde RDE-test wordt uitgevoerd op de weg, onder echte rijomstandigheden. Deze test is een aanvulling op de WLTP-certificering omdat de daadwerkelijke uitstoot van een voertuig wordt gecontroleerd. De Renault Group is sinds september 2016 al begonnen met het opgeven van de resultaten van de RDE-uitstoottest voor nieuwe voertuigen.


Timing


Wat dit voor jou betekent

 

Het is belangrijk om op te merken dat de rijprestaties en het echte brandstofverbruik niet worden beďnvloed, onafhankelijk van het gevolgde certificeringsprotocol. Het CO2-niveau en de gegevens over brandstofverbruik die door fabrikanten worden gepubliceerd, zullen ongunstiger lijken op basis van WLTP, maar dat is omdat het nieuwe protocol dichter bij de dagelijkse praktijk ligt. Eenvoudig gezegd is WLTP nauwkeuriger dan NEDC, maar dat verandert niets aan de prestaties en het verbruik van je auto. 

FAQ's

Het wordt eenvoudiger om het brandstofverbruik te verbeteren

We verwelkomen het nieuwe WLTP-protocol van harte, met name omdat het meer inzicht geeft in het brandstofverbruik en daardoor jouw beslissingen eenvoudiger maakt. In de loop van 2018 brengt Renault de eerste personenauto's op de markt die op basis van de nieuwe procedure zijn gecertificeerd. Vanaf september 2018 zijn alle nieuwe Renault-personenauto's gecertificeerd op basis van het WLTP-protocol. Het is hoe dan ook ons ultieme doel om je actief te stimuleren om de impact op het milieu van jouw voertuig te verkleinen. Driving ECO2 is een programma van Renault dat ontwikkeld is om je als bestuurder te helpen, door middel van tips en hulpmiddelen in de auto, het brandstofverbruik en de uitstoot te optimaliseren. 

De verwachtingen in de markt overtreffen en wijzigingen in de regelgeving overstijgen

Renault vindt de transparantie van deze nieuwe regelgeving (protocollen en normen) belangrijk en blijft proactief aanvullende nieuwe doelen stellen:

BEKIJK DE STAM VOORRAAD AUTO'S