De dieselmotor is oorspronkelijk bedoeld voor lange afstanden, maar wordt eigenlijk vooral gebruikt voor ritten in de stad, voor korte trajecten en in de file. Het resultaat? De roetfilter wordt vaak te snel vuil. Maar waarom is een roetfilter nodig en hoe reinig je die het best?
Wanneer de motor draait, komen er bij de verbranding ook schadelijke stoffen vrij:
CO2 en roetdeeltjes. Hoewel moderne motoren nog maar heel weinig vervuilende stoffen produceren, is een roetfilter de enige oplossing om de vervuiling een halt toe te roepen. Dit technologische hoogstandje moet voldoen aan uiterst strikte voorwaarden, want in de regeneratiefase stijgt de temperatuur in de filter tot boven 570 °C.
Zoals elke filter wordt ook de roetfilter vuiler naarmate je meer kilometers aflegt. Een degelijk onderhoud is dus heel belangrijk. Alleen zo blijft hij efficiënt en wordt de uitstoot van de uitlaatgassen niet belemmerd.
Doorgaans treedt dit proces om de 300 tot 500 km in werking, zonder dat de bestuurder daar iets van merkt. Tijdens de automatische reiniging of regeneratie loopt de temperatuur in de roetfilter erg hoog op, waardoor de roetdeeltjes in de filter verbranden.
Gebruik je de auto alleen voor korte trajecten met een lage snelheid (in de stad bijvoorbeeld)? Dan is het mogelijk dat er een lichtje gaat branden op het dashboard. Om dit ongedaan te maken, moet je met jouw auto een bepaalde afstand afleggen aan een bepaalde snelheid (de vereiste afstand en snelheid verschillen van motor tot motor, je vindt die informatie in de handleiding van jouw voertuig).
Indien de bestuurder de regeneratie niet op deze manier in gang zet, moet hij met zijn auto naar de garage voor een gedwongen reiniging. Alleen zo kan de roetfilter weer optimaal werken.
Goed om te weten: Renault heeft de techniek van de ‘5e injector’ ontwikkeld om dit probleem op te lossen. Die injector reinigt de filter automatisch in alle rijomstandigheden (in de stad, in de file enz.). Voor deze innovatie heeft Renault een vijftigtal octrooien aangevraagd.
Om een geforceerde regeneratie te voorkomen, kan je ook bij Stam jouw Renault-dealer terecht voor een preventieve behandeling. De Diesel DPF Regenerator werd speciaal ontworpen om een roetfilter preventief of curatief te regenereren.
U kunt beter kiezen voor een auto met benzinemotor als vaak korte trajecten rijdt.
Wil je meer weten over de werking van de roetfilter van jouw Renault?
ONTDEK AL ZIJN GEHEIMEN
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk