Koelvloeistof: wat en hoe

Afkoelen en zoveel meer!

Zoals de naam al doet vermoeden, moet koelvloeistof vooral de motor van jouw auto op een constante temperatuur houden. Een belangrijke taak dus, want wanneer de kwaliteit van het koelmiddel daalt, kan dat tot oververhitting leiden. En dat is bijzonder slecht voor de motor van jouw Renault.

Toch is dat niet alles. Hoewel koelvloeistof vooral oververhitting moet tegengaan en de warmte goed moet afvoeren, dient ze ook:

  • de motoronderdelen tegen koude te beschermen;
  • ervoor te zorgen dat kalk zich niet op de verschillende onderdelen uit het koelcircuit kan afzetten;
  • de motor tegen roest te beschermen.

 Hoe werkt het?

Wanneer het water nog koud is, sluit de klep. Daardoor kan het niet meer rond de verbrandingskamers en de cilinders circuleren. Van zodra het water de temperatuur van 72 °C bereikt, opent de thermostaat de klep. Zo kan het water naar de radiator stromen en afkoelen. Daarna stuwt de pomp het door het volledige koelcircuit. Het warme water stroomt onder meer naar de luchtverwarmer die dient om de cabine te verwarmen.

Het expansievat heeft dan weer een dubbele functie. Eerst en vooral moet het de drukveranderingen opvangen die ontstaan door de temperatuurschommelingen van het water. Daarnaast moet het de juiste druk in het circuit behouden wanneer het water afgekoeld is. Zo dringt er geen lucht in het systeem binnen en kan er geest roest ontstaan.

 SCHEMA 1 SCHEMA 2 SCHEMA 3
   

Vloeistof op waterbasis

Door haar functies moet koelvloeistof wel aan enkele criteria voldoen. Zo mag ze niet bevriezen bij lage temperaturen en pas bij een hoge temperatuur (meer dan 100 °C) haar kookpunt bereiken. Hoewel water veruit de beste vloeistof is om warmte mee af te voeren, is het ook bijzonder corrosief en bevriest het snel in de winter.

Om die twee problemen te voorkomen, worden verschillende stoffen aan het water toegevoegd om er koelmiddel van te maken:

  • additieven (2,5%) om de vloeistof stabiel te houden en corrosie te beperken;
  • antivriesmiddel (46%).

Wanneer moet je de koelvloeistof vervangen?

U kunt zelf controleren of er nog genoeg koelvloeistof in het expansievat zit. Het peil moet zich ergens tussen het minimum- en het maximumstreepje bevinden. Wanneer de koelvloeistof een troebele kleur heeft, is het tijd om ze te vervangen.

Biologische koelmiddelen gaan doorgaans langer mee dan minerale vloeistoffen. Het wordt aangeraden om het volledige koelcircuit leeg te maken na vier jaar voor biologische koelmiddelen en na twee jaar voor minerale koelvloeistoffen.

Om het zekere voor het onzekere te nemen, volg je het best de aanbevelingen in het onderhoudsboekje van jouw Renault.

✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!