Al meer dan 30 jaar Renault Clio geschiedenis, maar het verhaal zal niet snel eindigen.

 De Renault Clio is een niet te stoppen hit sinds zijn lancering in 1990. Tot nu toe zijn er wereldwijd 16 miljoen verkocht! Het is simpelweg de bestverkochte Franse auto aller tijden. Nu de vernieuwde Clio V in het zicht is, blikken we terug op de Clio geschiedenis en delen we de volgende stap in het verhaal. Want iedereen heeft wel een herinnering aan een Clio!

Het succesvolle verhaal van de Renault Clio

De Renault Clio, die een belangrijke rol speelt in het aanbod van Renault, is de best verkochte Franse auto ooit. Sinds de introductie  in 1990 zijn er bijna 16 miljoen exemplaren verkocht verdeeld over 120 verschillende landen.

16 miljoen auto's zijn er heel veel! Bumper aan bumper zouden al die Clio’s 1,6 keer de aarde omcirkelen. En als je alle Clio's op elkaar zou stapelen, zouden ze 75.000 keer hoger zijn dan de Eiffeltoren! Dat zijn indrukwekkende feiten, nietwaar?


Maar hoe werd de Clio een hit? Simpel: toen hij als opvolger van de Renault 5 verscheen, bracht hij een revolutie teweeg in het segment van de multifunctionele stadsauto’s. Bovendien werd bij de Clio veel nieuwe en verbeterde functies doorgevoerd, van chassis tot de algemene kwaliteit. Daarnaast leverde Renault ook een grote aanbod aan versies, zodat er voor iedereen een passende Clio was te vinden. “Het is niet duur genoeg, zoon”, stond ooit in een advertentie.

Elke generatie tilde het DNA van de Clio naar een beter niveau, voortbouwend op de sterke punten van de generaties daarvoor. Het resultaat is dat de Clio – dertig jaar later – nog steeds één van de meest aansprekende modellen in zijn segment is. Bovendien is de Clio in Europa twee keer verkozen tot ‘Auto van het Jaar’! Nog steeds worden er elke dag meer dan 1.400 exemplaren van de Renault Clio geproduceerd in de fabrieken in Bursa (Turkije) en Novo Mesto (Slovenië). In Bursa rolt zelfs iedere minuut een Clio van de band.

  

De Clio geschiedenis in 16 foto's

Hier zijn Clio's die iedereen kent en een aantal waarvan je nog nooit gehoord hebt.


De Clio nam in 1990 het stokje over van de Renault 5. Hij werd hoger in het gamma gepositioneerd en zorgde direct voor opschudding in het segment van de stadsauto's. Hij schoot ook naar de top van de verkoopranglijst in Frankrijk en werd in 1991 verkozen tot 'Auto van het Jaar' in Europa.

 Clio 16S


 In maart 1991, amper een jaar na de marktintroductie, werd het aanbod van de Clio uitgebreid met een sportieve versie. De 16S was de spirituele opvolger van de Renault 5 GT Turbo. Dankzij de 1.8-motor met 140 pk, zijn onberispelijke wegligging en verbluffende uitstraling werd de Clio 16S direct een hit.

Clio Baccara


De Clio kreeg in 1991 een chique broer in de vorm van de Baccara, net als de Supercinq daarvoor. Deze versie had lederen en houten armaturen in het interieur, eersteklas voorzieningen en een 92 pk sterke motor. Uiteindelijk werd de Baccara in 1997 omgedoopt tot 'Initiale'.

Clio S


In 1992 kon iedereen een auto kopen met een sportief randje. De Clio S vertaalde de pittige en betaalbare visie van Renault op zijn stadsauto. Hij had dezelfde 1.4 Energy-motor, maar met getrapte versnellingen om sneller te koppelen en het toerental op te voeren om de auto lekker te laten brullen.

Clio Williams


De iconische Clio Williams verscheen in 1993. Deze versie is vernoemd naar het Williams-Renault Formule 1-team en schreef van de ene op de andere dag sportwagengeschiedenis. Zijn Pearly Sport Blue kleur, gouden Speedline-velgen, 150 pk sterke motor en stijvere wielophanging maakten hem tot dé ultieme, compacte sportwagen uit die tijd.

Memorabele gelimiteerde uitvoeringen


Chipie, Be Bop, MTV, Oasis, Night & Day en Aida zijn slechts enkele speciale edities die zijn uitgebracht van de eerste generatie Clio. De meeste daarvan worden tot op de dag van vandaag herinnerd. Hier afgebeeld is de Clio Be Bop, die standaard werd geleverd met een autoradio.

Clio Electric

 

Renault was in 1995 al een EV-pionier toen het een elektrische versie van de Clio introduceerde met een actieradius van 80 tot 100 kilometer. Net als de Clio met een verbrandingsmotor had hij vier volwaardige zitplaatsen, een stijlvolle bekleding en een opvallend moderne uitrusting. De batterij was in 8 uur volledig op te laden via elk huishoudelijk stopcontact.

Clio Maxi

 

De Clio veroverde stormenderhand ook rallycircuits met een Groupe A-versie en verbluffende prestaties op macadam in nationale kampioenschappen. De Clio Maxi (hier afgebeeld met wijlen Philippe Bugalski achter het stuur) nam vanaf 1995 deel aan de Kit-Car-categorie.

Clio II

 

De tweede generatie van de Renault Clio, geïntroduceerd in 1998, was groter, ronder en ruimer. Het aanbod omvatte voor iedereen een passende uitvoering. Liefhebbers van sportwagens waren vooral dol op de Clio R.S. en Clio V6.

Het Clio-symbool

 

Voor sommige markten waar sedans erg geliefd zijn, bouwde Renault een vierdeurs Clio met een kofferbak die aan de achterzijde uitstak. De eerste van deze serie, de Clio Symbol, verscheen in 1999. Hij liet al snel de naam 'Clio' vallen en ging als 'Symbol' door het leven (of als 'Thalia' in sommige landen). Na vernieuwingen in 2008 en 2012 werd hij in 2021 vervangen door de Taliant.

Clio V6


 Hij is niet te missen dankzij de extra brede wielkasten en doet meteen denken aan de R5 Turbo: de Clio V6 die Renault Sport in 2000 op de markt bracht. Met zijn 230 pk sterke motor die achter de bestuurder werd gepropt, is de Clio V6 uitgegroeid tot een begeerd verzamelobject.

Clio III


De Clio van de derde generatie kwam uit in 2005 en werd weer een trede hoger gepositioneerd met een uitgebreide uitrusting en vijf Euro NCAP-sterren voor veiligheid. Het leverde de Clio opnieuw de onderscheiding op voor 'Auto van het Jaar'.

Clio Grand Tour Concept


De uiterst stijlvolle Clio Grand Tour conceptauto die in 2007 werd uitgebracht, was een voorbode van de Clio III Estate die het jaar daarop werd gelanceerd. Een soortgelijke versie kwam later beschikbaar voor de Clio IV.

Clio IV


De Clio van de vierde generatie was geïnspireerd op de DeZir-conceptauto en arriveerde in 2012 bij de dealers. Het was de eerste auto met de nieuwe, visuele merkidentiteit van Renault en werd ook geleverd als stationwagen.

Clio Mio


De Clio Mio werd in 2012 gebouwd voor de Latijns-Amerikaanse markt en was gebaseerd op de Clio II. In de vier jaar dat hij leverbaar is geweest, werden bijna 550.000 exemplaren verkocht!

Clio V E-Tech Hybrid en het vervolg van de Clio

 

De Clio V werd begin 2019 geëlektrificeerd met de uiterst efficiënte E-Tech Hybrid. Deze versie is voorzien van een nieuw hightech interieur en geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder een autonoom rijsysteem van niveau 2.

Het verhaal van de Renault Clio zal niet snel eindigen. Op dinsdag 18 april 2023 wordt het volgende Clio-hoofdstuk onthuld. Stay tuned!


✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk

Van de 30788 klantreacties is  95% tevreden over Stam!