Persbericht 16 oktober 2020
Renault, wereldwijd de grootste Franse autofabrikant, vervult al meer dan 120 jaar een pioniersrol. Technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen geven de autosector vandaag de dag heel wat om over na te denken. De uitdagingen veranderen constant en vormen de basis voor de ontwikkelingen bij Renault.
De voorbije jaren is de auto uitgegroeid tot veel meer dan alleen een individueel vervoermiddel. De auto heeft een nieuwe dimensie gekregen en vormt een ruimte voor mobiliteit, die steeds vaker wordt gedeeld en steeds meer verbonden is. Renault was zich al vroeg bewust van deze verandering. In het begin van dit jaar gaf het merk vorm aan een droom, MORPHOZ genoemd. Deze veelzijdige, modulaire, autonome, connected en elektrische conceptcar speelde in op de nieuwe mobiliteitsbehoeften.
Vandaag schrijft Renault een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis, met een innovatieve en even baanbrekende als ambitieuze showcar: de MEGANE eVISION. Dit model blikt vooruit op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw modulair platform: CMF-EV.
De MEGANE eVISION benut optimaal de mogelijkheden van dit nieuwe platform van de Alliantie. Zo beschikt het dynamische model over een van de dunste batterijen op de markt en over een nieuwe, ultracompacte aandrijflijn die de interieurruimte ten goede komt. Het technische lijnenspel en de lichtsignatuur onderstrepen zijn moderne karakter. Hij breekt radicaal met de conventies op het gebied van gebruik, verhoudingen, design en energie-efficiëntie.
Bovendien zal de MEGANE eVISION snel realiteit worden, want de productieversie van deze showcar wordt al in 2021 voorgesteld.
Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelen.
Deze showcar vormt de eerste stap in een emotionele (design), vernieuwende (interieur) en technologische (elektromotor) evolutie, die plaatsvindt op een moment dat ook de behoeften van de klanten veranderen. Met deze auto bevestigt Renault eens te meer zijn rol als pionier en ontwerper van auto’s om in te leven. Dat doet de fabrikant door voort te bouwen op de sterke punten van de MEGANE, een maatstaf in zijn segment qua rijplezier, comfort en sereniteit. Maar ook door belangrijke nieuwe voordelen toe te voegen, zoals een verleidelijk design, een voor deze autolengte niet eerder vertoonde interieurruimte en alle voordelen van een elektrische aandrijving.
Zo zorgt Renault voor continuïteit in zijn geschiedenis en in het succes van de naam MEGANE. Het merk presenteert zijn visie op een nu al tastbare toekomst, die voor iedereen toegankelijk zal zijn.
“Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelen. Met de meest compacte batterij op de markt en een compacte carrosserie van 4,21 meter die de ruimte biedt van een auto uit het C-segment, is Mégane eVISION echt een uniek aanbod! We hebben een van onze meest iconische modellen een plaats in de toekomst gegeven. De MEGANE eVISION vindt de MEGANE opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is nog maar het begin, een nieuwe generatie innovatieve elektrische voertuigen komt eraan.”
Luca de Meo, CEO van Groupe Renault
Lees hier het gehele persdossier
✔ Betrouwbaar ✔ Flexibel ✔ Persoonlijk